• Camilla Larsen

    19

    Superøvelsen for rumpe og lår!

    • Publisert 07.08.2014 klokka 21:04
    • Kategori: Trening

    Heisann dere! 

    Mange av dere har etterspurt konkrete treningstips her på bloggen, og jeg vet at det har tatt lang tid. Årsaken til at det har blitt utsatt så lenge er at jeg har hatt lyst til å bruke egne bilder, noe jeg ikke har hatt anledning til å ta før nå. I dag skal jeg vise dere en av mine favorittøvelser for rumpe og lår som er utrolig effektiv og kan gjøres hvor som helst og når som helst. 

    Og den magiske øvelsens navn; Utfall


    Utfall er en kjempegod øvelse som i hovedsak involverer muskelgruppene; fremside lår, bakside lår og rumpa. Som du ser på bildet over skal du gå ned i slik at begge beina står i ca 90 graders vinkel. Hvordan du velger å vinkle beina påvirker hvilke muskler du trener mest. Dess mindre vinkelen på den fremste foten er, dess mer trener du forside lår, og omvendt. 

    På bildet over ser du vanlig utfall. For meg som ikke er så godt trent er det mer enn stor nok belastning, men for dem som er litt mer trente finnes det mange alternativer for å gjøre øvelsen tyngre! Du kan ha manualer i hendene, du kan ha vektstang over skuldrene og du kan til og med ha en annen person på ryggen! Sistenevnte så jeg faktisk da jeg leste ShapeUp i dag. Øvelsen fungerer på akkurat samme måte da også, den blir bare tyngre. Avhengig av hvor stor plass du har til rådighet kan du velge mellom å ta et skritt frem og så ta foten tilbake eller å fortsette å gå fremover skritt for skritt. Stopp gjerne opp et par sekunder i posisjonen som er vist på bildet for å kjenne det ekstra godt i musklene! Når jeg gjør denne øvelsen på trening tar jeg 20 skritt (10 per fot) x 3. 


    Her har den fremste foten litt mindre vinkel, altså større belastning på forside lår.

    En ting som er viktig å huske på når man tar utfall er at man skal være rett i ryggen. Ryggen skal ikke krummes; da gjør du øvelsen feil. En god måte å unngå å gjøre denne feilen er å gjøre øvelsen foran et speil. Jeg pleier alltid å gjøre slike typer øvelser foran speil slik at jeg kan se at jeg gjør dem ordentlig. En ting som også er en stor fordel med utfall er at den belaster ryggen mye mindre enn f.eks. knebøy. 

    - Er utfall en del av treningsprogrammet ditt? 
    - Har du noen gang prøvd utfall?

    18 kommentarer

    Veronica Dåvøy

    07.08.2014 kl.21:19

    Gøy øvelse ! Sliter litt med balansen da :-) tar denne og kne bøy på hver treningsøkt :-)
    Veronica Dåvøy: Haha, ja den balansen spiller ikke alltid helt på lag! :P

    Line Cecilie Larsen

    07.08.2014 kl.21:27

    denne må jeg prøve :D
    Line Cecilie Larsen: Gjør det! :D

    ingrid

    07.08.2014 kl.22:02

    En gang jeg gjorde utfall fikk jeg skikkelig strekk i en muskel i rumpa! Heldigvis ble det godt igjen etter et par dager, og jeg har ikke hatt noen flere problemer med det :P
    ingrid: Huffda! Husk å varme godt opp før du begynner! :)

    Ronja Melanie

    07.08.2014 kl.22:08

    Selv har jeg prøvd ut utfall da jeg trente, og skal uten tvil ta den med i min treningsplan da jeg skal begynne å trene :-) Den fungerte veldig bra for meg.
    Ronja Melanie: Ja, ikke sant! Den fungerer veldig bra for meg også, og den er jo så enkel! :) Grei øvelse å gjøre hjemme en dag også om man ikke kommer seg på treningssenteret! :)

    07.08.2014 kl.22:46

    Beldig viktig at knea ikke kommer forran tåan, for det kan gi skade i knea 😊👌#goodtoknow

    Anita Husevåg

    07.08.2014 kl.22:54

    Utfall er en av mine favoritter. Den slår knebøy (som er den beste øvelsen for rumpe og lår i mine øyne) anyday :)
    Anita Husevåg: Ja, det er en kjempebra øvelse! :)

    Heidi Olsen

    07.08.2014 kl.22:56

    Herlig tips!
    Heidi Olsen: Ja, utfall er supert! :)

    Eline

    08.08.2014 kl.08:04

    Elsker utfall! Bulgarsk utfall er min favoritt da!

    Syns du er utrolig sterk og flink som klarer å kombinere både skole, mammalivet, kostold og trening og i tillegg blogge! Heier på deg!

    Nora

    08.08.2014 kl.09:55

    Foten foran mener jeg alltid skal være i 90 grader? Kan hende jeg tar feil, men kneet skal i hvert fall ikke over tærne. Neste gang: prøv å ta så lange skritt du klarer, slik at den bakre foten nesten blir strak. Det kjennes! :)

    Therese Bråthen<3

    08.08.2014 kl.19:55

    Jeg bruker utfall, å syns det er så utrolig herlig :) Elsker utfall :D
    Therese Bråthen: Ja, samme her! :D

    Treningsmamma

    10.08.2014 kl.10:37

    Skulle øsnke jeg unen ta disse øvelsene :)
    Treningsmamma: Ja, det forstår jeg! Med kneproblemer er det nok ikke den ideelle øvelsen nei!

    Skriv en ny kommentar

    Camilla Larsen - 17 år og planlagt gravid

    Velkommen til bloggen min!

    Mitt navn er Camilla Larsen, og jeg er en jente på 17 år. Jeg bor i Haugesund sammen med min forlovede, Sondre, og datteren vår, Adelen som ble født 18/02/14. Jeg går på musikklinja på Skeisvang VGS.

    På bloggen min skriver jeg om livet som mamma, men også andre sider av livet mitt. Trening og kosthold er en stor og viktig del av livet mitt, og jeg har til nå gått ned over 30 kg siden jeg ble mamma. Interiør, oppskrifter og personlige innlegg er også å finne på bloggen min.

    Kontakt/sponsing:
    camillallblogg@hotmail.com

    Bloggist.no - Toppliste for bloggere

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Lenker

    Bloggdesign

    Bloggdesign fra RRH Webdesign
    hits