• Camilla Larsen

    16

    Kostholdstips #1 - Veien til en sunn kropp!

    Heisann dere! 

    Jeg har nå tenkt å starte opp med en ny type innlegg her på bloggen, nemlig kostholdstips! Det er mange av dere som lurer på hva jeg spiser og hvorfor så det skal jeg skrive om i disse innleggene. I dag skal jeg fortelle dere litt om fordelene med å spise søtpotet i stedet for vanlig potet.


    Selv om mange kanskje tror det så er faktisk ikke potet og søtpotet i slekt med hverandre. Søtpotet er en svært næringsrik grønnsak og inneholder svært mye vitaminer, kostfiber og andre viktige stoffer som kroppen trenger. Søtpotetene inneholder faktisk også mye betakaroten, noe du kan se på søtpotetens farge. Søtpoteten inneholder færre kalorier enn vanlige poteter, til tross for den søte smaken. Derfor trenger man ikke å være fullt så forsiktig med mengden som man ikke vært med vanlige poteter. Søtpotet kan i mange tilfeller være en god erstatning for pasta, f.eks i lasagne og ulike gratenger. Søtpoteten kan faktisk også brukes i bakst, og gir en naturlig søt smak! 

    Her er en liten oversikt over næringsinnholdet i både vanlige poteter og søtpoteter: 

    På bildet over ser du veldig mange grunner til at søtpoteten er bedre enn den vanlige poteten. Likevel betyr det ikke at du skal glemme ut den vanlige poteten fullstendig. Det er helt greit å bruke den i blant også; det hele handler om hvor ofte og hvor mye du spiser. Er du veldig glad i poteter er det en god idé å spise litt av begge typene. 

    Tidligere har jeg kun lagt ut en oppskrift med søtpotet i, nemlig Tacograteng. Dersom det er ønskelig legger jeg gjerne ut flere oppskrifter med søtpotet i tiden fremover. Det er jo uten tvil en superingrediens som kan brukes til utrolig mye forskjellig! 



    - Liker du søtpotet?
    - Hvilke retter har du prøvd med søtpotet?

    3

    Alt handler om kontroll!

    Heisann dere! 

    Jeg får ofte spørsmål om jeg aldri skeier ut og om jeg aldri spiser noe usunt. Svaret på det er; Jo, det gjør jeg! Jeg kan gjerne unne meg litt sjokolade eller kanskje en brus en gang i blant uten at det gjør noe. Det alt i bunn og grunn handler om er kontroll. Spiser jeg sjokoladebiten fordi jeg vil eller fordi jeg ikke klarer å la være? Tidligere hadde jeg overhodet ikke kontroll over meg selv, og det å motstå fristelser var så og si umulig. Nå derimot, har jeg tatt tilbake kontrollen over min egen kropp og velger bevisst hva jeg vil spise og ikke. 


    Kaker og pannekaker har tidligere vært en av mine stor svakheter! Nå derimot, lager jeg ofte sunne kaker som jeg kan spise mye av :) 

    Når jeg går i skapet å tar meg en sjokoladebit gjør jeg det alltid fordi jeg vil det. Det handler ikke lengre om at jeg ikke klarer å la være å gå i skapet å ta sjokolade. Selvfølgelig er det en utrolig bra egenskap å ha når man skal ned i vekt, men viktigst av alt så gjør den veldig mye med en selv. Det å føle at man har kontroll øver sin egen kropp er en veldig god følelse - sålenge man klarer å bruke følelsen rett! Dersom man klarer å kontrollere kroppen sin til å gjøre det som er best for den, da vet du at du er på rett spor! 



    Det er lov å skeie ut i blant, uansett hvor mange kilo du skal ned i vekt. Du burde faktisk skeie ut i blant! Dersom du aldri skeier ut blir sjansene for å lykkes med vektnedgangen mye mindre enn om du skeier ut i blant. Dersom du aldri skeier ut er det mye større sannsynlighet for at du kommer til å gå på en stor smell og gir opp hele vektnedgangen, noe som selvfølgelig er mye verre enn litt godteri på lørdagskvelden! Uansett hva som er din store svakhet når det kommer til mat, er det helt lov å spise det en gang i blant! 

    - Hva er din største svakhet når det kommer til mat? 

    7

    Mine kosttilskudd!

    Heisann dere! 

    Mange av dere har etterspurt flere innlegg om trening og kosthold her på bloggen. Jeg tenkte derfor å starte med å vise dere hvilke kosttilskudd jeg bruker. Det er ulike grunner til at jeg bruker de forskjellige kosttilskuddene, så her kommer en liten oversikt med forklaringer!

    1. Arginin. Det var Sondre som oppfordret meg til å starte på arginin ettersom han hadde hatt gode erfaringer med det. Arginin har utrolig mange helsefordeler (Les mer HER), men det er i hovedsak pga treningsfordelene jeg tar det. Argining er en aminosyre, og er helt naturlig. Arginin forbedrer sirkulasjonen i kroppen samt gjør at kroppen restituerer raskere og du får større treningsutbytte. Selv har jeg nettopp begynt på arginin så jeg kan ikke uttale meg om egne erfaringer ennå. 

    2. Omega-3. Omega-3 startet jeg på da jeg ble gravid, og har fortsatt siden. Omega-3 fettsyrer har gunstig helseeffekt på blant annet hjerte og kretsløp, ledd og huden. Omega-3 finner du natulig mye av i blant annet fisk, men ettersom vi spiser svært lite fisk tar jeg Omega-3-tilskudd. Disse kapslene er også et godt alternativ til oss som ikke ønsker å ta tran i flytende form. 

    3. Grønn te. Jeg tar grønn te tilskudd av den årsak at det er påvist at grønn te gir høyere forbrenning. Jeg har en nokså lav forbrenning, noe som gjør vekttap litt vanskeligere. Som med omega-3 er det mulig å få i seg grønn te uten å ta tilskudd, men for at det skal ha en effekt på forbrenningen må du drikke rundt 5-6 kopper grønn te hver dag. Å drikke så mye te tror jeg ikke jeg hadde klart, samt at jeg ikke er så veldig glad i grønn te. 

    4. Jern. Da jeg ble gravid fikk jeg beskjed av legen at jeg hadde jernmangel og at jeg måtte te jerntilskudd gjennom hele svangerskapet. Etter at Adelen kom til verden har jeg fortsatt på jerntilskuddet da det er stor sannsynlighet for at jeg har jernmangel fremdeles. Vanlige symptomer på jernmangel er trøtthet, søvnproblemer og hodepine. Med andre ord er det greit å unngå! Jeg har utrolig lite energi for tiden, så om jeg skulle hatt enda mindre hadde jeg nok sovet hele dagen! 

    Dette er de fire kosttilskuddene jeg bruker fast for øyeblikket, men jeg kommer nok til å prøve ut litt ulike andre kosttilskudd også i tiden fremover. Jeg kommer selvfølgelig til å legge ut en liten anmeldelse av de ulike kosttilskuddene jeg bruker slik at dere vet om de har noen effekt eller ikke. 

    - Går du på noen kosttilskudd? I såfall, hvilke?




    Les mer i arkivet » August 2014 » Juli 2014 » Juni 2014
    Camilla Larsen - 17 år og planlagt gravid

    Velkommen til bloggen min!

    Mitt navn er Camilla Larsen, og jeg er en jente på 17 år. Jeg bor i Haugesund sammen med min forlovede, Sondre, og datteren vår, Adelen som ble født 18/02/14. Jeg går på musikklinja på Skeisvang VGS.

    På bloggen min skriver jeg om livet som mamma, men også andre sider av livet mitt. Trening og kosthold er en stor og viktig del av livet mitt, og jeg har til nå gått ned over 30 kg siden jeg ble mamma. Interiør, oppskrifter og personlige innlegg er også å finne på bloggen min.

    Kontakt/sponsing:
    camillallblogg@hotmail.com

    Bloggist.no - Toppliste for bloggere

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Lenker

    Bloggdesign

    Bloggdesign fra RRH Webdesign
    hits