• Camilla Larsen

    16

    Kostholdstips #1 - Veien til en sunn kropp!

    Heisann dere!

    Jeg har n tenkt starte opp med en ny type innlegg her p bloggen, nemlig kostholdstips! Det er mange av dere som lurer p hva jeg spiser og hvorfor s det skal jeg skrive om i disse innleggene. I dag skal jeg fortelle dere litt om fordelene med spise stpotet i stedet for vanlig potet.


    Selv om mange kanskje tror det s er faktisk ikke potet og stpotet i slekt med hverandre. Stpotet er en svrt nringsrik grnnsak og inneholder svrt mye vitaminer, kostfiber og andre viktige stoffer som kroppen trenger. Stpotetene inneholder faktisk ogs mye betakaroten, noe du kan se p stpotetens farge. Stpoteten inneholder frre kalorier enn vanlige poteter, til tross for den ste smaken. Derfor trenger man ikke vre fullt s forsiktig med mengden som man ikke vrt med vanlige poteter. Stpotet kan i mange tilfeller vre en god erstatning for pasta, f.eks i lasagne og ulike gratenger. Stpoteten kan faktisk ogs brukes i bakst, og gir en naturlig st smak!

    Her er en liten oversikt over nringsinnholdet i bde vanlige poteter og stpoteter:

    P bildet over ser du veldig mange grunner til at stpoteten er bedre enn den vanlige poteten. Likevel betyr det ikke at du skal glemme ut den vanlige poteten fullstendig. Det er helt greit bruke den i blant ogs; det hele handler om hvor ofte og hvor mye du spiser. Er du veldig glad i poteter er det en god id spise litt av begge typene.

    Tidligere har jeg kun lagt ut en oppskrift med stpotet i, nemlig Tacograteng. Dersom det er nskelig legger jeg gjerne ut flere oppskrifter med stpotet i tiden fremover. Det er jo uten tvil en superingrediens som kan brukes til utrolig mye forskjellig!



    - Liker du stpotet?
    - Hvilke retter har du prvd med stpotet?

    3

    Alt handler om kontroll!

    Heisann dere!

    Jeg fr ofte sprsml om jeg aldri skeier ut og om jeg aldri spiser noe usunt. Svaret p det er; Jo, det gjr jeg! Jeg kan gjerne unne meg litt sjokolade eller kanskje en brus en gang i blant uten at det gjr noe. Det alt i bunn og grunn handler om er kontroll. Spiser jeg sjokoladebiten fordi jeg vil eller fordi jeg ikke klarer la vre? Tidligere hadde jeg overhodet ikke kontroll over meg selv, og det motst fristelser var s og si umulig. N derimot, har jeg tatt tilbake kontrollen over min egen kropp og velger bevisst hva jeg vil spise og ikke.


    Kaker og pannekaker har tidligere vrt en av mine stor svakheter! N derimot, lager jeg ofte sunne kaker som jeg kan spise mye av :)

    Nr jeg gr i skapet tar meg en sjokoladebit gjr jeg det alltid fordi jeg vil det. Det handler ikke lengre om at jeg ikke klarer la vre g i skapet ta sjokolade. Selvflgelig er det en utrolig bra egenskap ha nr man skal ned i vekt, men viktigst av alt s gjr den veldig mye med en selv. Det fle at man har kontroll ver sin egen kropp er en veldig god flelse - slenge man klarer bruke flelsen rett! Dersom man klarer kontrollere kroppen sin til gjre det som er best for den, da vet du at du er p rett spor!



    Det er lov skeie ut i blant, uansett hvor mange kilo du skal ned i vekt. Du burde faktisk skeie ut i blant! Dersom du aldri skeier ut blir sjansene for lykkes med vektnedgangen mye mindre enn om du skeier ut i blant. Dersom du aldri skeier ut er det mye strre sannsynlighet for at du kommer til g p en stor smell og gir opp hele vektnedgangen, noe som selvflgelig er mye verre enn litt godteri p lrdagskvelden! Uansett hva som er din store svakhet nr det kommer til mat, er det helt lov spise det en gang i blant!

    - Hva er din strste svakhet nr det kommer til mat?

    7

    Mine kosttilskudd!

    Heisann dere!

    Mange av dere har etterspurt flere innlegg om trening og kosthold her p bloggen. Jeg tenkte derfor starte med vise dere hvilke kosttilskudd jeg bruker. Det er ulike grunner til at jeg bruker de forskjellige kosttilskuddene, s her kommer en liten oversikt med forklaringer!

    1. Arginin. Det var Sondre som oppfordret meg til starte p arginin ettersom han hadde hatt gode erfaringer med det. Arginin har utrolig mange helsefordeler (Les mer HER), men det er i hovedsak pga treningsfordelene jeg tar det. Argining er en aminosyre, og er helt naturlig. Arginin forbedrer sirkulasjonen i kroppen samt gjr at kroppen restituerer raskere og du fr strre treningsutbytte. Selv har jeg nettopp begynt p arginin s jeg kan ikke uttale meg om egne erfaringer enn.

    2. Omega-3. Omega-3 startet jeg p da jeg ble gravid, og har fortsatt siden. Omega-3 fettsyrer har gunstig helseeffekt p blant annet hjerte og kretslp, ledd og huden. Omega-3 finner du natulig mye av i blant annet fisk, men ettersom vi spiser svrt lite fisk tar jeg Omega-3-tilskudd. Disse kapslene er ogs et godt alternativ til oss som ikke nsker ta tran i flytende form.

    3. Grnn te. Jeg tar grnn te tilskudd av den rsak at det er pvist at grnn te gir hyere forbrenning. Jeg har en noks lav forbrenning, noe som gjr vekttap litt vanskeligere. Som med omega-3 er det mulig f i seg grnn te uten ta tilskudd, men for at det skal ha en effekt p forbrenningen m du drikke rundt 5-6 kopper grnn te hver dag. drikke s mye te tror jeg ikke jeg hadde klart, samt at jeg ikke er s veldig glad i grnn te.

    4. Jern. Da jeg ble gravid fikk jeg beskjed av legen at jeg hadde jernmangel og at jeg mtte te jerntilskudd gjennom hele svangerskapet. Etter at Adelen kom til verden har jeg fortsatt p jerntilskuddet da det er stor sannsynlighet for at jeg har jernmangel fremdeles. Vanlige symptomer p jernmangel er trtthet, svnproblemer og hodepine. Med andre ord er det greit unng! Jeg har utrolig lite energi for tiden, s om jeg skulle hatt enda mindre hadde jeg nok sovet hele dagen!

    Dette er de fire kosttilskuddene jeg bruker fast for yeblikket, men jeg kommer nok til prve ut litt ulike andre kosttilskudd ogs i tiden fremover. Jeg kommer selvflgelig til legge ut en liten anmeldelse av de ulike kosttilskuddene jeg bruker slik at dere vet om de har noen effekt eller ikke.

    - Gr du p noen kosttilskudd? I sfall, hvilke?




    Les mer i arkivet August 2014 Juli 2014 Juni 2014
    Camilla Larsen - 17 r og planlagt gravid

    Velkommen til bloggen min!

    Mitt navn er Camilla Larsen, og jeg er en jente p 17 r. Jeg bor i Haugesund sammen med min forlovede, Sondre, og datteren vr, Adelen som ble fdt 18/02/14. Jeg gr p musikklinja p Skeisvang VGS.

    P bloggen min skriver jeg om livet som mamma, men ogs andre sider av livet mitt. Trening og kosthold er en stor og viktig del av livet mitt, og jeg har til n gtt ned over 30 kg siden jeg ble mamma. Interir, oppskrifter og personlige innlegg er ogs finne p bloggen min.

    Kontakt/sponsing:
    camillallblogg@hotmail.com

    Bloggist.no - Toppliste for bloggere

    Kategorier

    Arkiv

    Siste innlegg

    Lenker

    Bloggdesign

    Bloggdesign fra RRH Webdesign
    hits